Vasemmistonuoret vetoaa Kyllöseen ja Hautalaan: Suomen on vetäydyttävä arktisesta öljynporauksesta

Julkaissut Niko Peltokangas, 07.05.2012 klo 08:32

Kannanotto 7.5.2012

Arktinen öljynporaus on valtava riski ympäristölle. Vasemmistonuoret vaatii, että Suomi kieltäytyy osallistumasta öljynporaukseen arktisilla alueilla. Valtio-omisteinen varustamo Arctica Shipping on vuokrannut kaksi suomalaista monitoimimurtajaa avustamaan energiayhtiö Shelliä öljynporauksessa.

Shellin öljynporaushankkeeseen liittyy suuria riskejä. Maapallon öljyvarojen ehtyessä Shell on ensimmäinen yhtiö, joka lähtee poraamaan öljyä jäätiköiltä täysin uudenlaisissa ja hyvin ongelmallisissa olosuhteissa. Öljyvuodon sattuessa Shellillä ei ole minkäänlaisia valmiuksia öljyntorjuntaan. Pahimmassa tapauksessa öljyvahinkoa ei kyetä torjumaan lainkaan vaan vuoto tuhoaa ainutlaatuista ympäristöä jäiden alla ja päällä kuukausien ajan. Arktisille alueille ole ole mahdollista saada läheskään samanlaista torjuntavahvuutta kuin esimerkiksi Meksikonlahden öljykatastrofin torjuntaan.

- Valtion tulee käyttää omistajaohjaustaan, koska öljykatastrofin sattuessa ennakoimattomissa olosuhteissa tämä tulee vaikuttamaan myös mukana olleeseen suomalaisyhtiöön, muistuttaa Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson.

- Vetoamme asiassa suoraan liikenneministeri Merja Kyllöseen sekä valtion omistajaohjauksesta vastaavaan ministeri Heidi Hautalaan. Valtiolla on omistajana vastuu ja velvollisuus omistamiensa yhtiöiden toiminnan eettisyydestä ja kestävyydestä, Andersson jatkaa.

Vasemmistonuoret vaatii hallitusta varmistamaan omistajaohjauksellaan, ettei Arctica Shipping enää solmi sopimuksia suomalaisten jäänmurtajien vuokraamisesta öljynporauksen avustamiseen. Lisäksi tänä vuonna tilattavan uuden jäänmurtajan on oltava perinteinen murtaja.

- Suomen tulee olla ilmasto- ja ympäristöpolitiikassa suunnannäyttäjä. Lisäöljyn etsimisen sijaan on keskityttävä kehittämään vaihtoehtoja fossiilisten raaka-aineiden käytölle, Andersson linjaa.

Lisätietoja: Li Andersson, 040 508 8697,

Hae sivustolta